Thomas fick testa en Stirling Moss!!

En av mina två nyfunna, holländska vänner jag mötte i London har fått hänga med i en GRYM kärra!

Nämligen en Mercedes SLR Stirling Moss! Han skickade den här bilden till mig. Bilen är tyskreggad men testturen gick i holländska Noordwijk. Jag är avundsjuk Thomas! :)




För dig som inte har så stor koll på den här bilen, kommer här mer info samt fler bilder och lite film.



Som en hyllning
till den legendariske racingföraren Stirling Moss har nu Mercedes/McLaren släppt en något till utseendet udda SLR, med just namnet Stirling Moss.

Den är retrobetonad genom att den saknar tak, det finns ett skydd att knäppa över antingen passagerplatsen när föraren är ensam eller över hela bilen.
Utan vindruta fram som på dåtidens racebilar gäller det att hålla munnen stängd när myggsvärmarna far förbi. :)

SLR Stirling Moss har samma drivlina som SLR 722, en kompressormatad V8 på 650 hästar. Men bilen är lättare eftersom man använt kolfiber så mycket det någonsin går. 0-100 - tiden putsas med ett par tiondelar till 3,5 sekunder och toppfarten ligger på 333 km/h.
Dörrarna är som du ser av Lambo-typ, bilen har också luftbroms och en klassisk detalj, nämligen en sufflett som kan täcka hela kupén eller också bara passagerarsidan.
75 exemplar av SLR Stirling Moss ska byggas. Priset är över 8 miljoner svenska kronor.

Först en bild när Stirling Moss himself rattar en Mercedes 300 SLR i 1955 års Mille Miglia, som han och hans navigatör Denis Jenkinson också vann. Notera att det står 722 på bilen. Det är starttiden för dem i racet. Det är härifrån som SLR McLaren 722 har fått sitt namn.










 







Denna svarta Stirling Moss var till salu för inte så länge sedan.











Den coolaste Mercedes jag suttit i, är en SLS AMG som jag och ett par kompisar fick turen att få en private show av i våras. Några bilder och en video när de skulle köra ut den ur hallen.

















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0